Kviddics A-Z-ig
Az első seprűk
Mindmáig nincs olyan bűbáj, amellyel a
varázsló segédeszköz nélkül, emberi alakban repülni tudna. Az animágia
ritka, és az átváltozott varázsló annak az állatnak az észbeli
képességével rendelkezik, amellyé átváltozott, ezért nem biztos, hogy
emlékezni fog arra, hogy merre is akart menni.
*Hogy hívják azt a varázslatot, amivel ugyan repülni nem, de a föld felett pár centivel lebegni tudunk?
Levitáció.
De a levitációval nem elégedtek meg őseink.Ők
repülni akartak, de megtollasodás nélkül. A középkori varázslók a
seprűt választották repülőtárgyul.
*De miért épp a seprűt?Miért nem a keleten használt szőnyeget, vagy más tárgyakat?
Mert a seprű minden szempontból tökéletes volt
(könnyen szállítható, nem kellett magyarázkodni a muglik előtt, olcsó)
De a középkori seprűnek voltak még hiányosságai. A seprű csak
meghatározott sebességgel előre, fel, le repülni, és csak megállni
tudott, ezenfelül rendkívül kényelmetlen is volt.
*Miért lehetett kényelmetlen egy középkori seprű?
A londoni Kviddicsmúzeumban láthatjuk, hogy
durva kőrisfanyélből készült, és a mogyoróvesszőket is csak éppenhogy
rakták rá.Kezdetben a varázslócsaládok maguk készítették, ezért minden
szempontból különbözőek voltak. A 12. sz-tól gyakorivá vélt a
cserekereskedelem. Miután a seprűk kényelmesebbek lettek nem csak
közlekedésre használták öket.
*Hanem mire?
Sportolásra.
A versenyseprű fejlődése.
A 19. sz. elejéig a varázslók különböző
minőségű, házilag gyártott seprűket használtak. Ezek már jóval
fejlettebbek voltak a középkori seprűknél, de még voltak hiányosságaik.
1820-ban Elliot Smethwyck kifejlesztett egy bűbájt, amellyel a seprűk
sokkal kényelmesebbek lettek.
*Melyik ez a bűbáj?
Párnázóbűbáj.
*Mi lehetett még mindig hiányossága a seprűnek?
Végsebesség alacsony, nagy magasságban a kormányzásuk nehézkes.
*Kik gyártották ilyenkor a seprűket?
Kézművesek.
Most nézzük az első seprűmodelleket.
OAKSHAFT 79 (a szám arra utal, hogy az első modellt 1879-ben gyártották)
Elias Grimstone portsmouthi seprűkészítő
gyártmánya. Masszív tölgyfa nyele van, távolsági repülésre tervezték,
stabilitását erős szélben is megőrzi. Napjainkban értékes antik
modellnek számít, viszont nagy sebességnél túl lomhán fordul be
*A fent említett tulajdonságai miatt mire nem használták?
Sportolásra
Hírnevét egy 1935-ben Jocunda Sykes által végrehajtott tett miatt szerezte.
*Mi volt ez?
Az első seprűvel végrehajtott óceánátrepülés, ami 2 hétig tartott.
MOONTRIMMERE
Gladys Boothly gyártmánya. Karcsú kőrisfa
nyél. Legfontosabb előnye: a többi seprűnél magasabbra tudott repülni,
és ott is kormányozható maradt . Boothly viszont nem tudott annyit
gyártani, amennyire kereslet volt.
*Mi történt emiatt?
Egy új seprű is élénk keresletre talált.
SILWER ARROW
Ez tekinthető a versenyseprű igazi elődjének. Leonard Jewkes kézműves munkája. Ez ért el idáig a legnagyobb sebességet
*Hátszéllel maximum mekkora sebességre volt képes?
110 km/h
De mivel ezt a modellt is egy kézműves készítette nem volt képes az egész keresletet kiszolgálni.
JÓLSEP-R MODELLEK
Ezt már nem egy kézműves készítette, hanem Bob, Bill és Barnaby Olerton fivérek által alapított Jólsep-R Seprűgyár készítette.
*Mi volt az első modellük neve?
Jólsep-R1
Ezt kimondottan sportcélokra fejlesztették ki,
addig még nem látott mennyiségben dobták piacra a hihetetlenül
fordulékony modellt, ami elsöprő sikert aratott.De nem sokáig
élvezhették a sikert, mert megjelent a piacon egy új modell.
COMET 140
A Falmouth Falcons kviddicscsapat 2 játékosa
(Rudolph Keitch és Basil Horton) által alapított Kométa Kereskedelmi
Vállalatban gyártották.Ezen a modellen alkalmazták először a
fékezőbűbájt, de mialatt a Jólsep-R és a Comet modellek a maguk harcát
vívták, Európa-szerte egyre több seprűgyár alakult.
TIMBERLAST
Jól kezelhető seprű, de sebessége elmarad a Cometek és a Jólsep-R-ek mögött.
SWIFTSTICK
Gyorsabb a Timberlastnál, de emelkedésnél nem húz eléggé. Univerzál Seprűgyártó Vállalat készítette.
METEOR
A korszak legolcsóbb seprűje. Először lelkes
fogadtatásra talált, de később kiderült róla, hogy idővel alacsony
röptűvé és lomhává válik, emiatt felszámolták a gyárat.
NIMBUSZ 1000
Csúcsminőségű versenyseprű, nagyon megbízható
és jól kezelhető. Akár 160 km/h-val is képes menni, egyhelyben lebegve
képes 180 fokos fordulatot tenni.
Továbbfejlesztett modelljei:Nimbusz 1001, 1500, 1700, 2000, 2001
TWIGGER 90
Le akarták szorítani vele a Nimbuszokat a
dobogóról. Luxuskivitelű modell, újabb bűbájokkal rendelkezett (pl.:
beépített vészjelző fütty, farok önkifésülő, …). Viszont nagy
sebességnél elgörbül. Csak azok a varázslók használják, akiknek több
galleonjuk van, mint eszük.
VILLÁM
A Nimbuszok képességeivel bír, de csak a 150 km/h-s végsebességet tudta elérni.
TŰZVILLÁM
Kézzel számozott, csúcsminőségű versenyseprű,
gyémántkemény bevonatú. Áramvonalas kőrisfa nyelű, tökéletesen
irányítható. 10mp alatt gyorsul fel 250 km/h-ra. Blokkolásgátlóval
ellátott fékezőbűbájjal rendelkezik, az eddigi legjobb versenyseprű.
Persze nem csak ezek a seprűk léteztek, de
ezek voltak a legjobb versenymodellek. Még sok gyár új modell
kifejlesztésével bíbelődik, és hogy azok milyen képességekkel fognak
bírni az a jövő zenéje..
Seprűversenyek
Miután a seprűk tökéletesebbek lettek
sportolásra is használták őket. A seprűk jobbak lettek középkori
elődeiknél a következőkben:
1. gyors kanyarodás
2. sebességszabályozás
3. repülési magasság szabályozása
A mágusok korai irodalmi és festészeti
alkotásaiból tudunk következtetni arra, hogy milyen sportokat űztek
őseink.Ezek mára feledésbe merültek, vagy fennmaradtak, és
továbbfejlődtek a ma ismert sportágakká.
ÉVENKÉNTI SEPRŰVERSENY
Népszerű svédországi játék, 10. századi
eredetű. A versenyzők Kopparbergből Arjeplogba repültek kb. 480 km-es a
táv. Az út áthalad egy sárkányrezervátumon, ezért elég veszélyes. A
kupa egy svéd stróforrú sárkányt mintáz, ez a rendezvény mára
világhírű. Nemzetközi varázslóközönséget vonz.
AINGINGEIN
írországban közkedvelt, számos ír népballada
szól róla. A hagyomány szerint, a híres Félhetetlen Fingal is
aingingeinbajnok volt. A labda, a dom. A játékosok egyenként magukhoz
vették a labdát, ezzel át kellett repülniük egy sor cölöpökre rakott
lángoló hordón. A labdát át kellett dobni az utolsó hordón. Az nyert,
aki ezt leghamarabb hajtotta végre, anélkül hogy tüzet fogott volna.
STICHSTOCK
Régi német játék. Egy festményről ismerjük.
Ebben a játékban egy 6 m magas pózna tetejére erősített labdát
használtak. A labda sárkányhólyagból készült. Egyik játékos őrizte a
labdát, az őrző derekára és a pózna végére egy kötelet erősítettek, így
a mozgástere csak 3 m-es kör volt. A többi játékos igyekezett
kilyukasztani a labdát a kihegyesített végű seprűjével. Az őrzőnek a
támadásokat varázspálcájával védenie kellett. A 14. Század óta nem
játszzák. A játék akkor ért véget, ha:
1. A hólyag kilyukadt.
2. Az őrző minden ellenfelet harcképtelenné tett.
3. Az őrző elájult a kimerültségtől
SHUTBUMPS
Lovagi torna primitív változata. Angliai
játék. Le kellett taszítani egymást a seprűről. Az nyert aki utolsóként
maradt a seprűn. Ma már csak gyerekek játsszák.
KAULA
20. Századi Hawaii seprűsport. A feltalálás
helyéről kapta a nevét. Hawaii-on nyaraló mágusok fejlesztették ki, a
helyi szörfölőket látva jött az ötlet. A seprűkre rászerelt lábtartókon
egyensúlyozva a seprű érintése nélkül kell haladni. Bármilyen terepen
lehet játszani, de a nemzetközi versenyek abból állnak, hogy Kaulából
(Hawaii sziget, ami egy mugliktól mentes hely , ahol kizárólag
varázslók tartózkodnak) indulva a háborgó tengeren el kell jutni
Niihau-ig és onnan visszajönni. A 2 sziget 50 km-re van egymástól.
Viharban játsszák egyrészt, hogy megnehezítsék a versenyzők dolgát,
másrészt a muglik távoltartása végett. Az nyer, aki elsőként ér célba.
A versenyzők mellett haladnak bírók és gyógyítók, a balesetek és a
szabálytalanságok elkerülése végett. A játékosoknak akkor kell
befejezni a játékot, ha letérnek a pályáról, vízbe esnek, megérintik a
seprűjüket, vagy akadályozzák egymást (mivel a vihar már elég nagy
akadály). Ma nemzetközi varázslóközönséget vonz.
CREAOTHCEANN
Legveszélyesebb seprűsport. Skóciai játék.
Fennmaradt róla egy XI. sz.-i tragikus költemény. A játékosoknak üstöt
kellett a fejükre kötözni.
* Ez mire szolgálhatott?
Elkaptak vele megbűvölt köveket. Ezek 30 m
magasban lebegtek. Kürtre vagy dobszóra leestek, és a játékosoknak
minél többet el kellett kapni belőlük az üstjükkel.
* Minek tartották a középkorban ezt a játékot?
A férfiasság és az erő próbájának. Sokan
meghaltak benne, de mégis nagyon népszerű volt. 1762-ben betiltották.
1960-ban mozgalmat indítottak a játéktilalom ellen, da ez nem sikerült.
BOKORSÖPRÉS
Angliai játék. Itt is abból készült a labda,
mint a Stichstockban. A játékosok fordítva ültek a seprűjükön, és így
kellett átütniük a labdát egy sövényen. Ha valaki elvétette az ütést az
ellenfél 1 pontot kapott. 50 pontnál lett vége. Ma is játsszák, de nem
vált igazi tömegsporttá.
BEASBACK
Amerikai találmány. Rögbilabda alakú 40 X 15
m-es pályán játsszák, a pálya 2 csücskében boltív alakú, 5 m magas
kapuk vannak. A pálya fölött 20 m-rel megbűvölt plafon van, hogy a
labda visszapattanjon. A labda gumiból van, és 10 cm átmérőjű. 5 + 1-es
csapatok játsszák. Minden játékosnak ütője van, és csak azzal lehet
beleérni a labdába. 3 labdával játsszák, ha mind a 3 labdát belövik 2,
ha csak 2-t és az egyik a saját kapujukban landol, akkor 1 pontot
kapnak.17 pontnál van vége. Szabálytalan, ha:
1. Kézzel vagy más testrésszel, seprűvel érnek a labdába.
2. Leszállnak a seprűről.
3. Elhagyják a pályát.
4. Meglökik, megütik, bántalmazzák az ellenfelet.
Szabálytalankodásért 1 perc kiállítás jár. Amerikában nagyon népszerű. |